Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

Prawo autorskie
i medialne


Prawo prasowe

Posłowie przygotowali kompleksową nowelę Prawa prasowego

13-11-2012

Jednym z głównych celów projektowanej noweli ( druk nr 459) jest dostosowanie przepisów dotyczących autoryzacji do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (sprawa nr 18990/05 – Wizerkaniuk przeciwko Polsce).

W wyroku Europejskiego Trybunał Praw Człowieka z dnia 5 lipca 2011 r. w sprawie Wizerkaniuk przeciwko Polsce (skarga nr 18990/05) Trybunał uznał, że obowiązek uzyskania autoryzacji oraz odpowiedzialność karna związana z jego niewypełnieniem to naruszenie art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, tj. prawa do wolności słowa. Poselski projekt ustawy doprecyzowuje zatem instytucję autoryzacji poprzez wprowadzenie szczegółowej definicji (tzw. definicja negatywna autoryzacji, wskazująca jakiego rodzaju aktywności nie mieszczą się w jej granicach). Projekt zmienia także tryb udzielania autoryzacji, zapewniając w wyważony sposób jednoczesną ochronę praw dziennikarza i osoby udzielającej wypowiedzi dla prasy. Nowe regulacje eliminują także odpowiedzialność karną dziennikarza za naruszenie przepisów dotyczących autoryzacji. Pozostawiona jest jedynie odpowiedzialność dziennikarza za opublikowanie informacji wbrew zastrzeżeniu osoby udzielającej informacji ze względu na tajemnicę zawodową lub informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery życia, bez zgody osoby zainteresowanej, o ile nie wiążą się z działalnością publiczną danej osoby. Tego rodzaju zachowania należy uznać za naruszenie podstawowych zasad rzetelności dziennikarskiej, szczególnie dotkliwie godzące w prawo do prywatności.


Kolejne zmiany, które wprowadza nowelizacja, wynikają z konieczności wyeliminowania postanowień nieprzystających do demokratycznego systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. dekomunizacja ustawy). Ponadto, projekt ustawy eliminuje odwołania do nieistniejących aktów prawnych (np. Konstytucji Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej), niefunkcjonujących organów administracji (Rada Prasowa przy Prezesie Rady Ministrów) oraz nazwy i pojęcia już nieobowiązujące w systemie prawa (np. sądy wojewódzkie czy przestępstwo popełnione z niskich pobudek).


Co więcej w kontekście coraz bogatszej linii orzeczniczej Trybunału Konstytucyjnego oraz ugruntowanego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w projekcie dokonano depenalizacji zachowań związanych z szeroką rozumianą działalnością prasową, poprzez wprowadzenie wyłącznie sankcji karnej w postaci kary grzywny, wahającej się odpowiednio od minimalnej wysokości 1.000 zł albo 3.000 zł do maksymalnej wysokości 5.000 zł. Rozwiązanie to bez wątpienia przyczyni się do wzmocnienia wolności słowa w Polsce i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, a także ugruntuje w prawie polskim standardy charakterystyczne dla europejskich rozwiniętych demokracji.

MATERIAŁY DO POBRANIA

Treść projektu ustawy

 



Wstecz