Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

Prawo autorskie
i medialne


Wydarzenia

Badanie rynku gier wideo: polscy użytkownicy gier

27-05-2015

Kim są polscy gracze? Czy wciąż większość z nich to nastolatki? Przedstawiamy wyniki badań polskiego rynku gier wideo przeprowadzonych z okazji konferencji Digital Dragons 2015. Wyniki te posłużą do przygotowania raportu o polskim rynku gier wideo, który ukaże się we wrześniu br. Partnerami inicjatywy są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Creative Europe Desk Polska, Krakowski Park Technologiczny, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Grupa Onet oraz GryOnlie.pl.

Badanie zrealizowane na grupie 3750 polskich internautów w wieku 15-55 lat pozwala przyjrzeć się przekrojowi polskich graczy i przełamać stereotypy. Wynika z nich, że obecnie po szeroko pojęte gry wideo sięga więcej kobiet (53%), niż mężczyzn (47%). Kobiety najchętniej sięgają po gry sieciowe (63%) oraz mobilne i przeglądarkowe (po 56%). Mężczyźni dominują jako użytkownicy konsoli (70%) oraz gracze gier instalowanych na komputerach (61%).

Wśród wszystkich zbadanych platform, Polscy internauci najczęściej sięgają po gry zainstalowane na komputerach – 42%, gry mobilne (smartfony i tablety) - 40% i gry przeglądarkowe -38%. W gry instalowane na konsolach gra obecnie 15% respondentów. Wszystkie ze wskazanych platform, w porównaniu z rokiem ubiegłym, wykazują znaczące wzrosty. Najbardziej dynamicznym typem gier są gry mobilne, w przypadku których, w ciągu jednego roku, ilość grających użytkowników internetu zwiększyła się z 28% do 40%.

Zdecydowanie najczęściej po gry sięgają ludzie młodzi w wieku 15-24 lat (43%). Wśród nich największą popularnością cieszą się gry mobilne (stanowią oni 49% zbadanych użytkowników gier mobilnych). Użytkownicy w wieku 25-34 lata (32%) najchętniej sięgają po gry zainstalowane na konsolach (38% graczy korzystających z konsoli).

Gracze motywują aktywności związane z graniem odpoczynkiem po pracy, chęcią rozerwania się oraz zabicia nudy. Ta ostatnia jest najczęściej wskazywaną przyczyną grania w gry mobilne (72%). Użytkownicy konsol oraz komputerów osobistych  częściej niż pozostali gracze wskazują na istotność odczuwania emocji, możliwości wcielenia się w postaci oraz integrację z osobami współgrającymi. Najczęściej jednak polski gracz jest graczem samotnym – na wybór trybu single player wskazuje 47% respondentów. Wyjątkiem są użytkownicy konsol, którzy podejmują najwięcej interakcji.

Trzy najpopularniejsze gatunki, po które sięgamy na komputerach osobistych to gry strategiczne i RPG-i (ex aequo po 43%) oraz gry polegające na eliminowaniu uzbrojonych przeciwników (40%) –typowe dla platform wyposażonych w klawiaturę i myszkę. Z kolei użytkownicy konsol najczęściej wybierają zręcznościowe gry akcji (55%), sportowe i wyścigi (po 54). Natomiast w przypadku produkcji mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych na prowadzenie wybijają się gry logiczne.

Sporą popularnością w Polsce, bez względu na platformę, cieszą się tzw. gry free-to-play, czyli takie, z których można korzystać za darmo, a jedyny koszt wiąże się z opcjonalnymi mikropłatnościami lub popremierowymi dodatkami. Zazwyczaj są to gry sieciowe, umożliwiające wspólną rozgrywkę z innymi graczami. Przykładem może być popularne w naszym kraju League of Legends czy World of Tanks. Doświadczenie z tego typu produkcjami ma 2/3 wszystkich badanych graczy, a spośród osób, którym zdarzyło się kiedyś grać w darmowe gry, 2/3 robiło to w ciągu ostatniego miesiąca.
 

Prezentacja wyników badania  pl 

Infografiki



Wstecz